Een rijke geschiedenis

1822 : Jean Michel AnthonyPelgrim Anthony

Het juweliershuis Anthony werd in 1822 gesticht door Jean Michel Anthony (1788-1862). Hij begon zijn ondernemerschap in de Pelgrimstraat, waar hij tevoren in de leer was geweest; bij Jan-Baptist de Keyser.
Van 1826 tot ca. 1860 was Jean-Michel Anthony als ‘in den Pelgrim’ actief in de Rue des Emaux 1 bij de Grote Markt.
Zijn zoon Jean-Baptiste Anthony (Jean fils) zorgde voor opvolging. Het terracotta borstbeeld van de pelgrim, dat destijds de gevel van de juwelierswinkel-werkplaats sierde, bleef behouden, evenals de afbeelding van een pelgrim in het meesterteken van Anthony.

1889 : Emile Anthony

Omstreeks 1889 nam Emile Anthony (1856-1936) op zijn beurt het familiebedrijf over, maar blijkens de patenten uit 1885, was hij daar al eerder actief. Zijn broer Jean-Michel Anthony verwierf roem als schilder, maar getuige enkele overgeleverde juweelontwerpen, was Emile zelf ook een begaafd tekenaar. Inmiddels gevestigd op het adres Oudaan juweelontwerp Emile Anthony sola virtus manet20, werkte Emile Anthony als zilversmid, juwelier en antiquair.
Emile Anthony was gefascineerd door email, een versieringstechniek op basis van gesmolten glas. In 1885 vroeg hij patent aan op een eigen juwelenlijn met geëmailleerde plaatjes, de zgn. “émaux”. In de “Bijoux Anthony brevetés” werden deze “émaux” als ware het edelstenen in de juwelen gerangschikt.

  • 1885  Médaille d’Or Wereldtentoonstelling Antwerpen. Zowel in 1885, 1886 als 1894 de eerste en enige stand met overdag elektrische verlichting.
  • 1886  Médaille d’Or la plus haute distinction op de Internationale Expositie Liverpool. Koninklijke patenten “Bijoux Anthony brevetés” Breveté de leurs Majestés Le Roi des Belges et la Reine d’Angleterre.
  • 1889  Secretaris van de jury sectie juwelen Wereldtentoonstelling Parijs
  • 1894  Jurylid sectie juwelen Wereldtentoonstelling Antwerpen. De fraaie stand van Anthony kwam hierdoor niet in aanmerking voor een prijs.

kleine foto EA voor stand WT 1894

WOLFERS Frères

Binnen de vermaarde Brusselse familieonderneming Wolfers werkte de nieuwe generatie samen in een doordachte Silver jardiniere Wolfersbedrijfsstructuur. De vier directeurs, de drie broers Philippe, Max en Robert Wolfers en neef Albert, die tevens de echtgenoot van hun zuster was, hadden elk hun specialisatie. Het gevoerde commercieel en financieel beleid en de industriële techniek ondersteunden en profiteerden strategisch van de glansrol die Philippe Wolfers (1858-1929) vervulde als artistiek directeur van de firma. Wolfers Frères produceerde hoofdzakelijk een meer commerciële productielijn, die ook internationaal aftrek kende. Ondermeer zilverwerk in neorococo en andere historiserende stijlen, vond zijn weg naar talrijke afnemers.Wolfers Frères kleine foto griffioenen

Philippe Wolfers profileerde zich ook als zelfstandig kunstenaar. Naast sublieme juwelen in de vernieuwende art nouveau kunststroming, ontwierp hij functionele en decoratieve voorwerpen in onder meer zilver, brons en ivoor.
Op de Internationale Tentoonstelling in Brussel in 1897 werd het persoonlijk werk van Philippe Wolfers samen met zijn creaties voor de firma Wolfers Frères getoond in een opvallend stijlvolle stand die ook door Philippe ontworpen was.

1897 : Emile Anthony & Wolfers Frères

Op 24 maart 1897 richtten Emile Anthony en Robert Wolfers ‘Emile Anthony & Wolfers Frères’ op.winkel Anthony

Van de diverse samenwerkingen die het befaamde Brusselse juweliershuis Wolfers Frères zowel nationaal als internationaal aanging, heeft deze met het ‘bijhuis Antwerpen’ het langst standgehouden.Voor de prestigieuze art nouveau inrichting van de toonzaal (inmiddels verhuisd naar Meir 25) werd een groot aantal elementen toegepast die Philippe Wolfers had ontworpen voor de stand van Wolfers Frères op de Internationale Tentoonstelling. Toen dit evenement op 8 november 1897 de poorten sloot konden de bijzonder fraaie art nouveau meubelstukken, objecten en vitrines onmiddellijk opnieuw worden gebruikt.

De bewaard gebleven juweelontwerpen tonen dat er bij Emile Anthony & Wolfers Frères juwelen werden gemaakt in meer of minder uitgesproken art nouveau- en art decostijl.

ontwerptekening armband Anthony & Wolfers De door Philippe Wolfers ontworpen kunstvoorwerpen evolueerden naar toonbeelden van art deco. Het Gioconda ensemble, te zien op de Wereldtentoonstelling van 1925 in Parijs, bekroonde zijn oeuvre.

  • Emile Antony organiseerde op de Antwerpse Wereldtentoonstelling van 1930 “Art Flamand Ancien” de afdeling burgerlijk zilver.

1952 : Maison ANTHONY

De samenwerking van Anthony met het huis Wolfers eindigde toen Paul Anthony, de zoon van Emile, in 1952 de aandelen van Wolfers Frères overnam. Na de halvering van het winkeloppervlak aan de Meir werden enkele elementen van de art nouveau winkelinrichting verkocht, die via de collectie Karel Citroen in het Hessisches Landesmuseum in Darmstadt terechtkwamen. Na het overlijden van Paul Anthony in 1957 verhuisde in 1960 een groot deel van het archief en de befaamde art nouveau meubelen naar het huidig adres aan de Mechelsesteenweg.

MASSAUX

De geschiedenis van het Antwerpse huis Massaux begon in de Otto Veniusstraat 15 waar boot MassauxC.E. Morrens sinds 1879 een juwelierswinkel uitbaatte. Maurice Massaux nam deze winkel over en gaf het bedrijf zijn naam.
Zijn bedrijfsopvolger Charles Habib verhuisde het bedrijf Massaux naar de Mechelsesteenweg 14, juist tegenover het Antwerps filiaal van de Nationale Bank van België. In 1929 werd hier een aanbouw voor ateliers gerealiseerd. In de archieven van Anthony bevinden zich onder meer ontwerpboeken en fotoboeken met art Massaux juweelontwerpdeco juwelen van de firma Massaux, die vooral juwelen voor het Midden-Oosten produceerde. Charles Habib, diamantair en secretaris van de diamantclub van Antwerpen, gaf Edmond Rochtus de mogelijkheid op dit adres de juweliershuizen Massaux en Anthony samen te voegen tot ANTHONY.

1960 : ANTHONY

Edmond Rochtus (1927-2011) werkte van 1952 tot 1955 als edelsmid in het Brusselse atelier van Wolfers Frères. Sinds 1955 was hij werkzaam voor het huis Anthony, dat hij vanaf 1960 leidde en in 1963 overnam. Vermeldenswaardig zijn de door hem uitgevoerde juweelontwerpen van Remy Cornelissen en Marcel Mazy. In 1979 ontving hij in de categorie “juweel voor de man” de eerste prijs van De Beers. In 2001 werd de productie van moderne juwelen gestaakt.

Anthony vormt met zijn art nouveau inrichting en rijk juweliersarchief inmiddels reeds enkele jaren de ideale entourage voor de verkoop van antieke juwelen.

Heden ten dage kunt u – na afspraak – terecht voor verkoop of aankoop van authentieke antieke kwaliteitsjuwelen terecht bij de zaakvoerder Herman Bauer. Ook voor onderzoek en schatting van juwelen en corpuswerk door een gecertificeerd taxateur kunt u steeds een afspraak maken. De bibliotheek en het historisch patrimonium Anthony worden op verzoek met plezier opengesteld voor kleine groepen, bijvoorbeeld in combinatie met een lezing over antieke juwelen.